ببینید | امام (ره) در قاب سینما

فارغ از بلاتکلیفی فیلم فرزند صبح که بهروز افخمی 12 سال پیش آن را ساخت و حتی وعده سال گذشته این کارگردان مبنی بر اکران فیلم در نیمه خرداد 1401 یعنی همین حوالی که عملی نشده است و بی اعتنایی و بی مهری ادامه دار سینمای ایران به ساخت فیلمی شایسته درباره حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به شکلهای مختلف به برخی فیلمهای سینمایی ایران راه یافته و برخی فیلمسازان به اقتضای قصه و در حد بضاعت، بهره برداری خلاقانه و دراماتیک و هنرمندانه ای از وجود حضرت امام یا صحبتها و رویدادهای مرتبط با ایشان در بعضی آثارشان برده اند. این صحنه ها و سکانسهایی که در ادامه به آنها اشاره می شود، از شاخص ترین نمونه ها در این زمینه هستند.
کد خبر: ۱۳۶۸۵۹۳
تعداد بازدید : 30

نکته مهم و قابل اشاره دیگر در این خصوص، سهم ابراهیم حاتمی کیاست که هر بار به هنرمندانه ترین و تاثیرگذارترین شکل ممکن چشمه هایی از حضرت امام (ره) را در چند اثرش از جمله سه فیلم مورداشاره به تصویر کشیده است.

منصور

شهید منصور ستاری، فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهه 60 همان اوایل فیلم منصور (سیاوش سرمدی) پای یکی از سخنرانی های حضرت امام خمینی (ره) در جماران می نشیند. صحبتهای امام درباره خدمت و برادری دولتمردان جمهوری اسلامی است که معادل آن را در تلاشهای شهید ستاری می بینیم.

نفس

یکی از سکانسهای این فیلم نرگس آبیار مربوط به روز تاریخی 12 بهمن سال 57 و ورود حضرت امام به ایران است که ننه آقا و غفور و نفس برای دیدار با امام و شنیدن سخنرانی ایشان به بهشت زهرا می روند. جایی که ننه آقا به پسرش می‌گوید: تصدق آقا بروم.

چ

گره قصه این فیلم ابراهیم حاتمی کیا با حضور غایب اما موثر حضرت امام باز می شود؛ جایی که با پخش فرمان و سخنرانی ایشان به عنوان فرمانده کل قوا، قائله پاوه به پایان می رسد. در صحنه های پایانی اصغر وصالی زخمی با ضبط صوتی از راه می رسد و به چمران می گویند که گروه های ضدانقلاب رفته اند، چون خمینی عصایش را بلند کرده است.

آژانس شیشه ای

حاتمی کیا در این فیلم شاخص و ماندگار خود هم حضرت امام را از یاد نمی برد و در قصه ای که حاج کاظم برای گروگانهایش تعریف می کند، به هنرمندانه ترین شکل ممکن و با استعاره ای زیبا از امام و انقلاب و جنگ و دفاع می گوید. بخشی از قصه حاج کاظم از این قرار است: «حرف افتاد با این غول (اشاره به جنگ و صدام) چیکار کنیم. ما خمار جشنیم. بهتره سخت نگیریم. (اشاره به جشن پیروزی انقلاب) اما پیر مراد جمع (اشاره به حضرت امام) گفت: باید تازه نفسها برن به جنگ غول.»

از کرخه تا راین

یکی از درخشان ترین و تاثیرگذارترین سکانس های مرتبط با امام باز هم مربوط به سینمای حاتمی کیا و فیلم از کرخه تا راین است، جایی که سعید (علی دهکردی) جانباز جنگ که برای معالجه به آلمان رفته در خانه خواهرش برای اولین بار به تماشای فیلم تشییع پیکر امام می نشیند، چون زمان رحلت ایشان از نعمت بینایی محروم بود.

علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها